eBussed: sikeres projektzárás a jobb elektromos buszközlekedésért

Az elektromos buszközlekedés széleskörű európai meghonosítását célul kitűző eBussed Interreg Europe projekt négy éven át tartó megvalósítása 2023. július 31-én zárul. Jelen, egyben utolsó híradásunkban áttekintjük 2023. május-június legfontosabb eseményeit, valamint beszámolunk a projektben tervezett elektromos buszközlekedési fejlesztések megvalósításáról is.

 

Olaszországi zárókonferencia

Az eBussed projekt záróeseményeire 2023. május 25-26-án került sor Livornóban. A mintegy 40 résztvevőt számláló zárókonferencián a Dél-Dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség (DDRIÜ) bemutatta együttműködésének eredményeit a kaposvári, pécsi és paksi helyi busztársaságokkal. Mivel az eBussed projekt megvalósítása éppen egybeesett a három város buszflottájának alacsony kibocsátásúvá történő átalakításával, így a nemzetközi tapasztalatcsere az azzal együtt járó technológiai, közbeszerzési és szemléletváltást egyaránt igénylő folyamatot hatékonyan támogatta.

A projektzárás minden esetben jó alkalom a helyi elektromos buszközlekedési jó gyakorlatok megismerésére is. Jóllehet a toszkánai tömeközlekedési szolgáltató, az Autolinee Toscane még nem kezdte meg dízelflottájának elektromossá történő átalakítását, mégis firenzei telephelyének bemutatása során számos fontos szempontot osztott meg, amelyeket egy ilyen átmenetet megelőzően mérlegelni szükséges.

Digitalizáció és újfajta elektromos töltési megoldások

Az eBussed projekt keretében a DDRIÜ az Integrált Közlekedés Operatív Program Plusz Irányító Hatóságával együtt dolgozta ki a magyar eBussed akciótervet, amely az elektromos buszok vonatkozásában a digitalizáció lehetséges területeit, illetve a megszokottól eltérő töltési lehetőségeket vette számba – majd kísérleti jelleggel tesztelte is azokat. A hazai eBussed akcióterv a Közép-Duna Menti Kiemelt Térségre (KDMKT) koncentrált, megvalósítása pedig szoros együttműködésben a Közép-Duna Menti Fejlesztési Ügynökséggel 2023. júniusban fejeződik be.

A digitalizáció kapcsán a Pakson tervezett városkártya rendszert javasoltuk az utasszám és a szolgáltatás iránti igények jobb meghatározására. Ugyanez a cél pontosabban, de drágábban megoldható a fel- és leszállási utasszámlálók használatával. Ez azonban a KDMKT területén nem szerepel a tervek között, csakúgy, mint az alternatív járműhajtás technikusok vagy a korszerű ismeretekkel-szakmai gyakorlattal bíró buszsofőrök képzésének digitális támogatása sem.

A szakemberek a jelenlegi telephelyi töltés helyett a további megoldásokat is figyelembe vettek (áramszedővel történő töltés, töltés a buszöbölben, az adott buszjárat végállomásán történő töltés, stb.). Tekintettel azonban a KDMKT területén az egyen- és váltóáramú töltők alacsony számára, a javaslat a telephelyi és a végállomáson való töltést részesítette előnyben. Utóbbi kapcsán felvetette a töltőinfrastruktúra köz- és részben magáncélú használatát is.

Az eBussed projektről, illetve annak további eredményeiről bővebben a https://projects2014-2020.interregeurope.eu/ebussed/ honlapon olvashatnak.

Az eBussed projekt az Európai Regionális Fejlesztési Alap és Magyarország társfinanszírozásával valósul meg az Interreg Europe program keretében.

Megszakítás