Elektromos busz jó gyakorlatok a Dél-Dunántúlról

A Dél-Dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség Nonprofit Kft. (DDRIÜ) partnerként vesz részt a eBussed Interreg Europe nemzetközi együttműködési projektben, amely elősegíti az európai régiók átállását az alacsony szén-dioxid-kibocsátású mobilitásra és a hatékonyabb tömegközlekedésre.

 

A projekt megvalósítását számos jó gyakorlat támogatja. Jellemzően a Dél-Dunántúlon, illetve Magyarországon hét gyakorlatot azonosítottunk, amelyeket címszavasan bemutatunk az alábbiakban:

TÜKE Busz Zrt. Zöld Stratégiája:
Az autóbusz-társaságokat és az azokat fenntartó helyi önkormányzatokat segítő szakmai dokumentum, a tömegközlekedés e-buszflottákra történő áttérése érdekében. Javaslatokat fogalmaz meg az ilyen flották beszerzéséhez és üzemeltetéséhez.

Smart Grid-Smart City-E-mobilitás Paks városában:
Pakson az elektromos buszok bevezetése a megújuló villamos energián alapuló intelligens hálózatfejlesztés része volt, amely egy fenntarthatóbban működtethető települést eredményezett.

Helyi e-busz közlekedés működtetése a helyben termelt, tárolt megújuló energiával:
A pécsi tömegközlekedési társaság a depótöltés során, valamint az e-busz közlekedéshez kapcsolódó ingatlanjainak és a közlekedésirányítás és karbantartás épületeinek üzemeltetésénél zöld, teljes mértékben megújuló energiát is használ.

Teszt e-buszok használata a megfelelő technikai előírások azonosítására Pécs számára:
Az e-busz fejlesztések egységes műszaki követelményeinek kialakításával, valamint a szakmai és közösségi szemléletformálással összefüggésben a helyi igényekhez legjobban illeszkedő e-busz típusok azonosítása döntő szerepet játszik. Ennek eszközei a beszerzést megelőző e-busz tesztelések, amelyekre Pécsett több alkalommal is sor került.

Zöld Busz Mintaprojekt:
A mintaprojekt célja az e-busz közlekedéssel kapcsolatos figyelemfelhívás és az ilyen közlekedés népszerűsítése az előnyök bemutatásával. Erre a kiválasztott városokban az utazóközönség általi e-busz tesztelésekkel kerül sor. A mintaprojekt egyúttal lehetővé teszi a különböző autóbuszgyártók számára azt is, hogy járműveiket potenciális ügyfelek (nagyobb magyar városok önkormányzati busztársaságai) számára bemutassák.

A közlekedési üzleti modell megváltoztatása a fosszilis energiahordozóktól a megújuló energián alapuló, e-busz mobilitásra való áttéréssel:
Az e-buszok bevezetése Paks városában egy új korszak kezdetét jelentette, mert a fosszilis üzemanyagon (dízel) alapuló autóbuszos tömegközlekedés megszűnését és a megújuló villamos energián alapuló e-buszos közlekedés azonnali bevezetését eredményezte.

Az e-buszok telepítéséhez szükséges pénzügyi források lépésről lépésre történő biztosítása:
Az e-buszok paksi bevezetése két jelentős lépésben valósult meg, finanszírozási szempontból is. Először az intelligens városfejlesztés helyi koncepciója kapott uniós támogatást. Maga a koncepció már javasolta az elektromos városi tömegközlekedés létrehozását. Másodszor pedig az elektromos buszok bevezetéséhez szükséges forrásokat szerezték meg sikeres európai uniós pályázat segítségével.

A projekt az Interreg Európa Programon belül az Európai Unió és a Magyar Állam társfinanszírozásában valósul meg.