Hazai elektromos busz jó gyakorlatok áttekintése

A DDRIÜ Dél-Dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség Nonprofit Kft. 2021. április 28-án rendezte meg az eBussed PGI05948 INTERREG EUROPE projekt (https://www.interregeurope.eu/ebussed/) harmadik stakeholder találkozóját, érdekelt felek (stakeholderek) részvételével.  

Az online előadás a DDRIÜ által javasolt jó gyakorlatokat ismertette a Dél-Dunántúli régióból.

Pálmai Zsolt igazgatóhelyettes (DDRIÜ) nyitotta meg az eseményt, majd röviden bemutatta az előzetesen kiküldött napirendet, a projekt célját, hátterét, valamint a partnereket.

A bevezetőt követően 8 jó gyakorlatot tekinthettek át a meghívottak:

  • TÜKE Busz Zrt. Zöld Stratégiája,
  • Teszt e-buszok használata a megfelelő technikai előírások azonosítására Pécs számára,
  • Képzési központ, a magyar projektpartner tanulási igénye,
  • Helyi e-busz közlekedés működtetése a helyben termelt, tárolt megújuló energiával,
  • Zöld Busz Mintaprojekt,
  • Smart Grid-Smart City-E-mobilitás Paks városában,
  • Az e-buszok telepítéséhez szükséges források biztosítása lépésről lépésre,
  • A közlekedési üzleti modell megváltoztatása a fosszilis energiahordozóktól a megújuló energián alapuló, e-busz mobilitásra való áttéréssel.

 

Az előadást követően Pálmai Zsolt a partnerek véleményére volt kíváncsi az ismertetett jó gyakorlatokkal kapcsolatban.

Tavi Tamás, volt üzemeltetési és fejlesztési igazgató (Tüke Busz Zrt.) tájékoztatta a résztvevőket, hogy a TÜKE Busz Zrt. 2016-ban már ötlet szinten felvetette az e-buszok témáját és ezt a stratégiát, erre alapozva készült el a jelenlegi pécsi elektromos buszbeszerzés is, így a terv úgymond előfutára annak. Kiemelte az előzetes konzultációt az MVM Next Energiakerskedelem Zrt., a MOL Nyrt., a Pécsi Hőerőmű és az E-on Zrt. vezetőivel illetve buszgyártokkal, amelynek konzekvenciái beépítésre kerültek a stratégiába.

Tavi Tamás és Horvát Ákos, BKV Zrt. is felhozta a képzés témáját ezzel felhívta a figyelmet az egyik legfőbb elmaradásra, miszerint nincs megfelelő szabályozás az üzemeltető és a karbantartó személyzetre. Ezen túl több informatikusra, erősáramú mérnökre, gépészre és karbantartóra is szükség lenne.

Végezetül Szász János, külső szakértő általános észrevételként javasolta a jó gyakorlatok mellett felvázolandó elkerülendő, rossz gyakorlatok összegyűjtését is.

További információk a rendezvényről: (https://www.interregeurope.eu/ebussed/)