Szakmai siker a PROGRESS projektben: a MyFarm Harta a legjobb Jó Gyakorlat!

PROGRESS projektünk harmadik nagy témaköre az ökoszisztéma-szolgáltatásokkal összefüggő innovatív pénzügyi és marketing mechanizmusok megismerése. A környezet szempontjából könnyen felismerhető előnyökkel jár, ha fogyasztóként közvetlenül fizethetünk azokért a javakért, melyek egyes ökoszisztéma-szolgáltatások kiaknázásából származnak, így közvetlenül az adott szolgáltatás megóvásában érdekelt fél jut – vélhetően – magasabb bevételhez. Az innovatív pénzügyi ösztönzők, adók, adókedvezmények és más pénzügyi konstrukciók is végső soron ahhoz járulnak hozzá, hogy több és közvetlenebb forrással gazdálkodhassunk a környezetvédelem terén, vagy olyan eljárásokat díjazzunk, amelyek előnyösek az ökoszisztéma-szolgáltatások fennmaradása szempontjából. A partnerek által e kérdéskörben megismert Jó Gyakorlatokat 2021. március 22-én egy belsős találkozón osztottuk meg egymással. A projekt során először egy szűk körben értékeljük és vitatjuk meg azokat a jó példákat, amelyek közül kikerülnek a nagyközönség számára is bemutatható, kiemelkedő megoldások, projektek és eljárások. Az értékelés fontos része az előadások pontozása, amely során a projekt szakmai relevanciáját, az eredményességet és a megismételhetőséget, átültethetőséget osztályozzuk.

A most feldolgozott téma kapcsán különösen örülünk a MyFarm Harta sikerének, ugyanis 69 ponttal az első helyezést szerezte a bemutatott 11 Jó Gyakorlatok közül a PROGRESS projekt partnereinek értékelése alapján. A sok különböző eltérő jellegű projekt és program közül azért fontos a MyFarm sikere, mivel jól aláhúzza a nem csak környezeti és ökológiai szempontból, hanem gazdasági értelemben is fenntartható üzleti modellek fontosságát. Az alábbiakban ezt a modellt ismertetjük bővebben.

A közösség által támogatott gazdálkodási modell összekapcsolja a kistermelőket a fogyasztókkal, létrehozva egy közösséget, ami együtt vállalja a termelés kockázatát, osztozva a nyereségen is. A fogyasztó ebben a rendszerben közvetlenül a termelőtől szerzi be az alapanyagot, létrehozva egy rövid ellátási láncot, ami támogatja a helyi gazdaságot, kevésbé szennyezi a környezetet, hiszen a szállítás így nem igényel plusz kilométereket és tisztes jövedelemhez jutnak a gazdálkodók.

A modell számos előnyt tud felmutatni, a vegyszermentes gazdálkodás környezetbarát, az organikus termékek magasabb vitamin és ásványi anyag tartalommal bírnak, így nem csak a biodiverzitást segít megőrizni, hanem egészségesebb és táplálóbb élelmiszer kerül az asztalra. A vegyszermentes gazdálkodás 3-5-ször több emberi munkaerőt igényel, így a helyi foglalkoztatás is közvetlenül javul.

A MyFarm közösségi kezdeményezés célja a kezdetektől az volt, hogy támogassa a kisüzemi gazdálkodást és elérhetővé tegye az organikus zöldségeket, gyümölcsöket. Náluk egy webhopon keresztül válik előfizetővé a fogyasztó kiválasztva a havi, heti vagy alkalmi zöldségkosarat, ami friss, szezonális zöldséggel, gyümölccsel, fűszerekkel és akár gyógynövényekkel van megrakva. Emellett tojásra, háztáji finomságokra és füstölt árura is elő lehet fizetni, de ezek a termékek opcionálisan a zöldségkosarakban is megjelennek.

A gazdaság elindításához az IndieGoGo közösségi finanszírozású platform biztosította az induló tőkét 2019-ben, azóta az előfizetéseken keresztül működik a rendszer. A modell előnyeit felismerve új gazdák is csatlakozhatnak a franchise-hoz, így már hat településen működik MyFarm. Nem akárki csatlakozhat azonban, szakmai feltételeken túl nagyon fontos az is, hogy az új gazda magáénak érezze a MyFarm közössége által felvállalt értékeket is, hiszen ez egy szolidaritás-alapú franchise. Ugyanakkor fontos, hogy a gazdálkodók megélhetése is biztosított legyen – hosszú távon átlagosan 2000 m2-es területen lehet optimálisan termelni, mivel ekkora léptékben még biztosítható a vegyszermentes gazdálkodás, de már elég a termés ahhoz, hogy a gazda főállásban dolgozhasson.

 

És hogy mitől válik igazán közösséggé minden résztvevő ebben a rendszerben; a fogyasztóknak van beleszólása a termesztett növények fajtájába, arányába, bármikor kilátogathatnak a farmra, részt vehetnek a betakarításban vagy élő közvetítésen keresztül követhetik a munkát. A közösség Facebook csoportban osztja meg a tapasztalatokat, híreket, és az együttműködésnek is ez az egyik csatornája. Jó indikátora a modell működőképességének a visszatérő vásárlók 50%-os aránya, és úgy gondoljuk, hogy ez a jövőben csak növekedni fog.

A MyFarm működése teljes mértékben átlátható, ami fenntartja a bizalmat fogyasztói oldalról. Ehhez járul még hozzá több jótékonysági program, például minden megvásárolt kosár után 10%-ot rászoruló gyerekeknek juttatnak el.


A PROGRESS projekt partnerei számára azért értékes tapasztalat mindez, mert olyan modellről van szó, melyet bármely más országban is meg lehet valósítani. Különösen értékes azért, mert gazdasági oldalról is fenntartható, viszont nem csak pénzügyi, de szakmai támogatás kell és ami a legfontosabb: meg kell találni a megfelelő embert arra, hogy elindítsa Európa más országaiban is.