Változások a tömegközlekedésben COVID-19 idején
A Dél-Dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség Nonprofit Kft. (DDRIÜ Nonprofit Kft.) partnerként működik közre az eBussed PGI05948 INTERREG EUROPE projektben. A nemzetközi együttműködési projekt az elektromos buszokra fókuszál, valamint az alacsony szén-dioxid kibocsátású tömegközlekedés meghonosítását célozza meg a partnerek aktív részvételével. A koronavírus-betegség azonban a tömegközlekedést is akadályok elé állítja – ezzel foglalkozunk a továbbiakban.
2020 elejétől kezdve a COVID-19 vírussal és ennek kihívásaival nézünk szembe. A koronavírus-járvány az egész világon nagyon gyorsan terjed és a halálos áldozatok száma napjainkban már meghaladja az 1,25 millió főt. A fertőzés kockázata nőtt az elmúlt hónapokban. A járvány felívelő szakaszaiban sok ország korlátozások mellett döntött, melyek a következő hónapokra, évekre is hatással vannak. A döntés során figyelembe vett egyik szempont a napi tömegközlekedési rutin volt, mely megváltozott mindkét oldalról. Egyrészt, a tömegközlekedési társaságoknak csökkentenie kellett a fertőződés kockázatát azok számára, akik továbbra is a tömegközlekedést használják. Ezen utasok megfelelő tájékoztatása vált szükségessé a megváltozott körülményekre való tekintettel. Másrészt pedig az utasoknak is jobban kellett figyelniük az előírtak betartására, és lehetőségeikhez képest alternatív közlekedési megoldások között is választaniuk lehet.
2020. július 7-én az Interreg Europe Program által szervezett Policy Learning Platform keretében online szeminárium megrendezésére került sor, melynek témája COVID-19 időszakban a tömegközlekedés biztonságossá és elfogadhatóvá tétele volt. A webináriumon az eBussed projekt partnerei is részt vettek, az ott kivetített prezentációk pedig több jó gyakorlatot, hatékony megoldást is bemutattak számos európai országból. Ezek mellett azonban problémát jelent az, hogy az emberi egészségre nézve biztonságos tömegközlekedés csökkenti a rendelkezésre álló tömegközlekedési kapacitások kihasználtságát, így az érintett vállalatok bevételeit is.
Tekintettel arra, hogy a 2020 nyári webináriumon ismertetett jó gyakorlatok jelenleg is aktuálisak, néhányat itt is bemutatunk közülük:
- Növelni szükséges az utasszállítási kapacitást.
- Korlátozni kell az utaslétszámot, ezáltal biztosítani szükséges a fizikai távolságtartást.
- Amennyire lehetséges, meg kell változtatni az utasok csúcsidőre vonatkozó utazási szokásait.
- Az utasok döntéshozását támogatni szükséges, ezáltal is enyhítve a tolongást.§ Biztonsági intézkedések bevezetése a tömegközlekedést használók számára.
- Vissza kell állítani az utasok bizalmát a kommunikáció és a közönségkapcsolatok (public relations) segítségével.
A fenti megoldások közül az európai országok egy vagy akár több jó megoldást alkalmaznak egyedi helyzetükre való tekintettel. Az alábbiakban pár, a mindennapi gyakorlatban is alkalmazott jó gyakorlatot emelünk ki a buszos tömegközlekedés vonatkozásában – ezek egészben vagy részben Magyarországon is adaptálhatók.
- Madridban (Spanyolország) járatsűrítést alkalmaztak, valamint útvonalakat bővítettek a tömegközlekedés kapacitásának növelésére, ezzel is növelve az utasok közti távolságot.
- Iasi város (Románia) a buszokon mobilalkalmazások és valós idejű információk segítségével nyújt tájékoztatást a tömegközlekedésről és a COVID-19 intézkedésekről. Ennek részeként figyelemfelkeltő kampányokat szerveznek a közösségi médiában, interneten, a város nagy hirdetőtábláin.
- Új-Zéland korlátozza, egyúttal szabályozza is az utaslétszámot különféle applikációkon keresztül.
- Az Egyesült Királyságban irányelveket, javaslatokat tesznek az utasoknak.
- Dublin (Írország) mobilitási helyreállítási tervet készített a vírus miatt.
- Hollandia és Németország a csúcsidőszak elnyújtását használja megoldásként a nyári, szabadságolások alatti forgalmi rendben, csakúgy, mint Párizs (Franciaország).
A Tüke Busz Zrt. Pécsett (Magyarország) szintén óvintézkedéseket vezetett be a tömegközlekedésben a jelenlegi vírus helyzet miatt.
A cég saját buszsofőrjeit védi, így például az utasok nem használhatják az első ajtókat a buszokon. A buszsofőrök biztonsági zónával rendelkeznek, az utasok ebbe a zónába nem léphetnek be, nem használhatják az ott elhelyezett üléseket sem.§ A buszon történő jegyértékesítés megszűnt tekintettel a mostani helyzetre.
Mindenkinek maszkot kell viselni a buszokon.
Akik nem tartják be az előírtakat, azokat leszállítják a buszról és büntetést kell fizetniük.§ A Tüke Busz Zrt. járatsűrítésekkel segíti az utasokat, így az utasok távolságot tudnak tartani a buszokon is.
A cég szenzoros kézfertőtlenítőket tett ki öt Volvo buszon és öt elektromos BYD buszon kísérleti jelleggel, ezzel is elősegítve a higiéniai ajánlások betartását. A növekvő számú COVID-19 esetek alapján a világjárványnak még nincs vége. Erre való tekintettel továbbra is maradjanak biztonságban és vigyázzanak magukra! logo ebussed és DDRIÜ
A projekt az Interreg Európa Programon belül az Európai Unió és a Magyar Állam társfinanszírozásában valósul meg.