Trilogy of Platforms: fenntartható élelmiszerláncok kialakítása és a helyi élelmiszeripar fejlesztése
1. Introduction (a short overview of the GP)
Általános információ | |
A Jó Gyakorlat címe | Trilogy of Platforms: fenntartható élelmiszerláncok kialakítása és a helyi élelmiszeripar fejlesztése |
Interreg Europe projektről van szó? | nem |
A Jó Gyakorlat témája | Alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság, regionális értékláncok |
Területi hatókör | Regionális és helyi |
1.1. Detailed information on the GP
Részletes információ a Jó Gyakorlatról | |
Rövid összefoglaló | A bajor minisztérium különféle online platformokat hozott létre annak érdekében, hogy elősegítse a hálózatépítést az élelmiszeripar szereplői között és támogassa piacra jutásukat. |
Részletes információ | A bajorországi Bayerische Staatsministerium für Ernährung, Landwirtschaft und Forsten (Bajor Élelmezési, Mezőgazdasági és Erdészeti Minisztérium) a regionalitást szem előtt tartva támogatja és népszerűsíti az egészséges ételeket. Mivel az élelmiszeriparra nézve is különösen fontos a hálózatépítés javítása és az értéklánc egyes szereplői közötti kapcsolatteremtés, erre a célra három online platformot fejlesztettek ki. A platformok áttekintést nyújtanak a bajorországi regionális beszerzési helyzetről, és megkönnyítik a beszerzési források elérését a regionális élelmiszerek vásárlásához. A platformokon való részvétel ingyenes, használatuk kifejezetten felhasználóbarát. A bajor állami minisztérium célja demonstrálni azt, hogy a helyi termékek vásárlása milyen előnyökkel jár: – kisebb szállítási távolságok (friss termékek és kevesebb környezetszennyezés) és a régió termelőinek erősítése – átláthatóság: ki kivel dolgozik, azonosítja és erősíti a regionális értékesítési hálózatot. – Részletesebb információkat nyújt a termelésről és a feldolgozásról. – A platformok nyilvános, független és nonprofit információkkal szolgálnak.
Regional Bavaria: A “Regionales Bayern” összeköti a fogyasztókat és a bajor termelőket, feldolgozókat, a helyi piacokat és kezdeményezéseket. Bárki gyorsan és egyszerűen megtalálhatja a keresett helyi terméket és/vagy szolgáltatást, amit egyből házhoz is rendelhet. A keresési funkció egyszerű és könnyen használható; egyes termékkategóriák szűrési funkciói, az ökológiai gazdaságok kiválasztása és a helyi keresés megkönnyíti a szükséges termékek megtalálását. Ezen felül információk találhatók az aktuális eseményekről, tanfolyamokról, szemináriumokról, fesztiválokról és vezetett túrákról, valamint gyermekek és családok számára szervezett eseményekről. Jelenleg több mint 2700 regionális beszállítót és gyártót számlál a platform. Link: https://www.regionales-bayern.de/
Chef seeks farmer: A “Wirt sucht Bauer” online platform a vendéglátóipar, valamint a mezőgazdasági és élelmiszeripari kézművesek találkozóhelye. Manapság sok étterem már régiós konyhakultúrát működtet, a régióból származó friss alapanyagok felhasználásával. Ennek ellenére a regionális élelmiszerek és friss termékek felkutatása gyakran nehézkesnek bizonyul. Egyrészt néhány vendéglősnek nincs pontos képe arról, hogy a környékükön gazdálkodók, vadászok, halászok, gyümölcs- és zöldségtermelők milyen kínálattal rendelkeznek, másrészt a mezőgazdasági- és az élelmiszer-termelők számára nehéz megfelelő vásárlókat/felvásárlókat találni. A “Wirt sucht Bauer” célja, hogy összekapcsolja a termelőket a vendéglátóhelyekkel, éttermekkel az információáramlás és a kapcsolattartás leegyszerűsítésével. A regionális résztvevők mindkét oldalról gyorsan és egyszerűen megtalálhatók az online platformon. Több mint 1200 felhasználó regisztrált eddig az oldalra. Link: http://www.wirt-sucht-bauer.de/
Regional catering: A harmadik online platform fórumot biztosít a közösségi élelmiszerellátás minden tagjának; óvodák, idősek otthona, iskolák, vállalati vendéglátók, vendéglátó-ipari szolgáltatások és még sok más intézmény számára. A gyártóktól és feldolgozóktól kezdve a regionális termékek kereskedelméig és a vendéglátóiparig bárki részese lehet ennek a hálózatnak. Az ellátóknak biztos forrást, a termelőknek, feldolgozóknak pedig fix keresletet hozhat ez az együttműködés, melynek hatására rövidül az ellátási lánc, javul az élelmiszerbiztonság, miközben minden szereplő jól jár. Link: https://www.regio-verpflegung.bayern/
A fő különbség a platformok között a célcsoportokban van; A “Regionales Bayern” a fogyasztókat célozza meg, a “Wirt sucht Bauer” a helyi termelőket támogatja. a “RegioVerpflegung” pedig a kereskedőknek, a termelőknek és egyben a közétkeztetés szereplőinek szól. Mindhárom felület egy adatbázisra épül, és azonos elven működik. Egyetlen regisztrációval lehetőség van egyszerre mindhárom platformon bemutatkozni! Így például a helyi termelők vásárlókat szerezhetnek a www.regionales-bayern.de oldalon, kapcsolatba léphetnek éttermekkel a www.wirt-sucht-bauer.de és a közétkeztetőkkel a www.regio- verpflegung.bayern oldalakon. |
Források | A platformok a Bajor Állami Élelmezésügyi, Mezőgazdasági és Erdészeti Minisztérium kezdeményezései, amelyeket a hatósági szervek és az együttműködő partnerek fejlesztenek, koordinálnak és frissítenek. A platformok a résztvevők számára ingyenesek. |
Időtartam | Regionales Bayern: 2014 március óta tart Wirt sucht Bauer: 2015-ben indult RegioVerpflegung: 2020 júliusa óta működik |
Elért eredmények | A folyamatosan növekvő regisztrációk számából és a jó internetes elérési arányból is kitűnik, hogy egy sikeres projektről van szó. A hirdetések és a rendezvényeken való részvétel révén folyamatosan új hálózati lehetőségek nyílnak meg, amivel párhuzamosan a további új platformok iránti igény is folyamatosan növekszik. Ezenkívül más tartományokból is érdeklődnek a Jó Gyakorlat átültetése iránt. |
Felmerült nehézségek/megoldások | Kulcskérdések voltak a paltformok létrehozásakor a technikai részletek, az adatbázis megfelelő felépítése és a megfelelő számítógépes szakemberek. A kihívás itt az, hogy a platformoknak egyszerű kialakításúaknak és áttekinthetőnek kell lenniük. Az alapvető kihívás mindig a nagy elérés kialakítása és megtartása, illetve az, hogy a regisztrációk száma is magas legyen minél szélesebb és színesebb kapcsolódási és hálózati lehetőséget biztosítva a szektor szereplői számára a régióban. Az oldalakat természetesen népszerűsíteni is kellett, többek között reklámmal különböző kommunikációs csatornákon keresztül, amiből a Minisztérium is kivette a részét. Rendszeres volt a megjelenés vásárokon, rendezvényeken, hogy megismertessék a platformokat és azok előnyeit a potenciális partnerekkel. |
Átültethetőség | A digitális hálózatépítési és marketing ingyenes elérhetősége megerősíti a KKV-k piaci helyzetét, ezért nagy az érdeklődés a projekt iránt. Egy egyszerű, gyors, felhasználóbarát és ingyenes felület jó kiinduló pont további kezdeményezések számára: A Covid korlátozások nehéz helyzetbe hozták a termelőket és az éttermeket egyaránt, ezért létrehoztak egy virtuális térképet, amin a fogyasztók regisztrált éttermek különböző ajánlatai és szolgáltatásai (például kiszállítás) között válogathatnak. Link: https://www.lokalhelden.bayern/karte
Készül egy felület a termelők részére annak érdekében, hogy könnyen találjanak vágóhidat a legkisebb távolságban, ami nem csak a szállítási költségeket csökkenti, hanem az állatok jólétét is elősegíti. Egy jól megválasztott mottó fontos része a marketing koncepciónak főleg, ha az megtalálható prospektusokban, a weboldalon és olyan reklámanyagokon, mint például a textilzsákok. Az ismétlődő színeknek, a logónak és a fülbemászó szlogennek nagyfokú márkaismertséget kell létrehoznia. |
További információ |
|
Kulcsszavak | Piac, Helyi, KKV, Értéklánc, Élelmiszeripar, Regionalitás, Fenntarthatóság, Rövid ellátási lánc |